פורסם ב-18 במרץ 2011, 19:21 במדור כללי
18.03.2011
היש צוהלת ושמיחה
כמוני מסכה?
חה...חה...
חג הפורים מבוסס על סיפור מגילת אסתר, בו ניצלו היהודים באימפריה הפרסית מרצח עם שזמם לבצע בהם המן בהסכמת המלך אחשוורוש, והחג הוא יום הודאה לה' על הצלה זו.אז מה היה לנו בפורים?





ברשומה אחרת כתבתי מעט על המעגליות המיסתורית השולטת בחיינו וראה זה פלא, שנים רבות לאחר סיפור המגילה, מופיע לו שוב איש אחד בפרס ומתכנן להשמיד ולאבד את כל היהודים ביום אחד. ממש כמו המן הרשע בשעתו:
וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ - יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים, וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יִכָּתֵב לְאַבְּדָם; וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר-כֶּסֶף, אֶשְׁקוֹל עַל-יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה, לְהָבִיא, אֶל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ.
(מגילת אסתר, פרק ג` פסוקים ח` ו ט`)
מדוע שונא כל כך המן את היהודים?
על פני השטח הסיפור ברור: מרדכי לא הישתחווה לו!
אבל האם זה כה ברור?
בעצם, מדוע תמיד שונאים את היהודים בעולם?
מדוע האנטישמיות היא תופעה כה נירחבת?
לפי היהדות מקור השנאה הינו בגזירה משמיים:
למה נקרא שמו הר סיני? שמשם ירדה שנאה לאומות העולם | ||
- מדרש שמות-רבה ב, ד |
בזמן דור הפלגה ניסו בני האדם להילחם באלוהים ישירות (מגדל בבל). היום ובמשך אלפי השנים האחרונות הם נילחמים באלוהים דרך מלחמה בעם ישראל. במודע או שלא במודע, שכן ודאי ידוע לכם שלא לכל מניע למעשינו אנחנו מודעים.
הנה, ראו מה אומר היטלר ימח שמו על סיבת שינאתו ליהודים:
"אני שונא יהודים משום שהם יהודים. צריך להרוג את כולם. אין להם מקום איתנו על פני כדור הארץ. הם יצורים זרים לסדר העולם, הם יצורים של אל אחר. הם שייכים לאל המוסר, ואנו, הגרמנים, שייכים לאל הכח"
(הרמן ראושנינג, שיחות עם היטלר. הוצאת מסדה, 1941)
ומעניין לציין שליהודים בפרס בכלל ובשושן בפרט היו עמדות מפתח. כיצד יודעים זאת?
הנה דבר המגילה:
וַיִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי הַמֶּלֶךְ בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר יוֹם בּוֹ, וַיִּכָּתֵב כְּכָל-אֲשֶׁר-צִוָּה הָמָן אֶל אֲחַשְׁדַּרְפְּנֵי-הַמֶּלֶךְ וְאֶל-הַפַּחוֹת אֲשֶׁר עַל-מְדִינָה וּמְדִינָה וְאֶל-שָׂרֵי עַם וָעָם, מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ: בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ נִכְתָּב, וְנֶחְתָּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ. וְנִשְׁלוֹחַ סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים, אֶל-כָּל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ - לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד, בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר; וּשְׁלָלָם, לָבוֹז. פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב, לְהִנָּתֵן דָּת בְּכָל-מְדִינָה וּמְדִינָה, גָּלוּי לְכָל-הָעַמִּים - לִהְיוֹת עֲתִדִים לַיּוֹם הַזֶּה. הָרָצִים יָצְאוּ דְחוּפִים בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ וְהַדָּת נִתְּנָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה; וְהַמֶּלֶךְ וְהָמָן יָשְׁבוּ לִשְׁתּוֹת, וְהָעִיר שׁוּשָׁן נָבוֹכָה.
(מגילת אסתר, פרק ג` פסוקים י"א - ט"ו)
מה פשר המבוכה?
שימו לב שרק לאחר הדברים האלו נאמר:
וּמָרְדֳּכַי יָדַע אֶת-כָּל-אֲשֶׁר נַעֲשָׂה, וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת-בְּגָדָיו, וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר; וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר, וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדוֹלָה וּמָרָה.
(מגילת אסתר, פרק ד` פסוק א`)
ובכן, העיר שושן נבוכה אלו בעצם היהודים בעמדות המפתח שנבוכים.
ומדוע הם נבוכים?
כי הם חשבו את עצמם כבר לפרסים נאמנים. ממש כשם שהיהודים בגרמניה של תחילת המאה העשרים ראו את עצמם גרמנים בני דת משה ושאפו לאמנסיפציה ברוח משפטו של משה מנדלסון, אבי תנועת ההשכלה, "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך". דע עקא, שהגויים מעולם לא קיבלו אותנו לחיקם.
היהודים הללו, למעשה, הסתירו את יהדותם. התביישו בה. רצו לשכוח אותה, או במילים אחרות רצו לשכוח את היעוד של עם ישראל ולהיות עם ככל העמים. או יותר נכון, לא להיות יותר עם מיוחד. להיתמע ולהתבולל באיפריה השלטת באותם הימים: פרס.
ומרדכי? מרדכי קרא לעצמו מרדכי היהודי. אין עוד דמות אחת בכל התנ"ך שנקראת בשם התואר הזה : "היהודי". שם תואר שהפך לכינוי גנאי בפי האנטישמיים של כל הדורות. ומהו מהות היותו יהודי? חוסר ההסכמה להישתחוות לפני המן - או אם ניסתכל לעומק - חוסר ההסכמה להישתחוות בפני בשר ודם.
חג פורים הגיע. עת לשמוח ולחגוג: "יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים".
וכדאי לזכור: כשם שאלוהים ניפקד מהמגילה וניסתר מאיתנו, אבל נימצא מאחורי כל פרט, כך גם המציאות: על פני השטח היא סיפור פשוט, ברם מאחורי הקלעים רוחשים דברים אחרים. אל לנו לקבל את הכל בתמימות.
אל לנו לשכוח את תפקידו של עם ישראל בעולם: להיות אור לגויים.

קריאת מגילת אסתר עם פרשנות אקטואלית ומשתה פורים (הרבה אלכוהול) יערכו בקונדסה ביום חמישי ה-17/3
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה